torsdag 12 mars 2009

TOMTEN GÅR MITT IBLAND OSS

För ett par dagar sedan besökte jag och treårige sonen stadens enda varuhus med rulltrappa. Vi hade undersökt klädsortimentet för barn på övre våningen och ställde oss på rullbandet för att fortsätta vårt handlande och vandlande på matavdelningen en våning ner.
Samtidigt ser vi hur en äldre korpulent herreman, något ovårdad och med långt grått skägg stiger på rulltrappan som åker i motsatt riktning. Sakta rullar han mot oss. När vi slutligen står sida vid sida säger min väluppfostrade unge:
- Titta där kommer en tomte.
Det var ingen munter gubbe vi mötte. Nu kan jag inte säga om han var försatt i det tillståndet redan innan han såg oss, eller om det var vi som orsakade den bistra minen.
- Nu tittar du framåt, säger jag och hoppas att rulltrappan bara för ett ögonblick ska gå fortare.
Faktum är dock att treåringen gjorde rätt iakttagelse. Gubben såg faktiskt ut som en tomte. Kanske det är så att tomten går mitt ibland oss som en vanlig man när det inte är juletid. Vem vet?

Huruvida man tror på tomten eller inte får man bestämma själv, men vi är i alla fall övertygade om att vi har en hustomte som tittar till Gård Ingeborg. Tomten har hjälpt oss med snön i vinter och plogat upp en snygg liten "ränna" bredvid huset där precis två bilar ryms. Det är vi mycket tacksamma för!

Eller så är det helt enkelt så att vi har väldigt snälla grannar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar