söndag 1 mars 2009

EN GÅNG ROSOR ALLTID ROSOR

- Varför tycker ni så mycket om gamla grejer? frågar sexåringen.
- Jag förstår inte. Saker ska ju vara målade och hela, fortsätter hon.
Ja, det är en bra fråga, tänker jag. Jag minns själv när min mamma envisades med att ha gardiner och sängöverkast med rosa rosor på på 1980-talet. Det var inte alls inne, enligt min smak. Dessutom sprang hon till antikhandlaren och köpte avlutade gamla möbler. Och ibland smög sig virkade dukar fram - på tv:n. Mina kompisar hade spretiga mönster i neon, plastprylar och inredningar gjorda av vitmålade fanerskivor. Det var oerhört snyggt - tyckte jag då.

I dagens läge är jag övertygad om att de flesta möbler gjorda av oäkta material på 80-talet är satta på soptippen. Men i mammas hem står fortsättningsvis de antika möblerna, lika fina som de alltid varit. De har åldrats med värdighet. De berättar en historia. Det är frågan om nostalgi helt enkelt.

- Nostalgi. Ja, det är nog därför vi gillar gamla grejer, förklarar jag till dottern.
Hon ser oförstående ut.
- När du blir större förstår du. Då kommer du också att tycka om mormors gamla möbler, säger jag.
- Vi får se, säger dottern och hoppar ut ur rummet.

4 kommentarer:

  1. Och det är säkert därför vi gillar varann. Jag tycker om nyare, målade saker från 70-talet och framåt och du gillar dom gamla, antika grejerna med fåror av livet och dess historia.
    Vi ses på fredag! Kram.
    50-tals Maggi (antik, eller...???)

    SvaraRadera
  2. "He va betär förr tå kara va kara å brö smaka brö" brukar en kaveris pappa säga. På tal om nostalgi alltså.
    Virkade dukar på tv-apparatur is the shit! :S

    /Lotta

    SvaraRadera
  3. Fniss. Maggi du är ju en raritet, inte en antikvitet!

    SvaraRadera
  4. Vilken pers att forsoka komma in pa bloggen, harifran Egypten, med andra siffror och bokstaver, har kommer halsningar fran morsan i frammande land , har varit ett noje att folja med vad ni haller pa med, va duktiga ni ar, jag ar stolt over er, manga kramar

    SvaraRadera