fredag 20 november 2009

VÄLKOMMEN MÖRKER

FEM CENTIMETER.
Ungefär ett så tjockt dammlager hittade jag uppe på ett skåp häromdagen. Kanske en liten överdrift, men närapå var det allt. Hostande torkade jag av katastrofområdet och skämdes lite för mig själv. Fy på sig! Fast man ska inte vara arg på sig själv länge. Det mår ingen bra av. I stället intalade jag mig att varje dammigt hörn egentligen betyder att man gjort något mycket roligare under tiden. Det kändes strax mycket bättre. Och det är ju viktigt.

Sedan funderade jag också en stund på om det kunde tänkas finnas flera skåp i huset med samma tjocklek på dammlagret. Ja, vem vet, men vem vill egentligen veta?

Så efter moget övervägande slängde jag dammtrasan, släckte alla lampor i huset och tände sjuttioelva ljus. Fantastiskt! Plötsligt såg allt både ombonat och städat ut. Av något damm syntes ingenting. Måhända att jag hostade lite när jag böjde mig ner och plockade upp treåringens leksak under sängen. Men det kan ju lika gärna ha varit en tillfällighet. Dagens goda råd lyder alltså så här: MÖRKERSTÄDA!



Foto: Johanna Forsman 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar