fredag 20 februari 2009

GRÖNA GUNNEL

Gunnel Carlsson (programledaren för "Gröna rum" i svt) gjorde en avstickare till Nykarleby i går och höll en föreläsning. Jag, och min trogne trädgårdsvän och kamrat även i andra situationer, satt förstås långt fram och lyssnade ivrigt.

Gunnel är en kvinna med gröna fingrar och skön inställning till trädgård. Till och med hon tog livet av både träd och växter i sin trädgård, så jag är inte den enda tydligen. Bra att veta att även proffsen misslyckas. Gunnel pratade om passionen för blomster och grönt och hela salen - mestadels kvinnnor - nickade instämmande. För det verkar vara så, blir man biten så blir man. Inte mycket att göra åt. Och det har som sagt visat sig att det inte alltid är resultatet som är det viktigaste, det är processen. Det är emellertid kända ord i mina öron. Jag är uppvuxen med dem. Citatet är en favorit i min moders vokabulär. Men jag måste erkänna att även hon utvecklats. Från att ha varit en person som gör allt på en höft, ungefär, nästan, si så där, så har hon blivit nästintill pedantisk - förlåt mamma - på äldre dar. Hon har stenkoll där hon går och synar Gård Ingeborg. En bra arbetsledare är receptet på god renoveringsframgång ;) Fast nu har arbetsledaren stuckit till Egypten. Hon verkar trivas bra... Få se om hon kommer hem.

I vår ska det bli intressant att se vad som sticker upp ur jorden kring Gård Ingeborg. Vi har hört att det för många år sedan fanns en fin trädgård kring huset. Nu täcks det mesta av långt gräs. Men kanske vi kan rädda några knoppar.

Måste tillägga att det är min snälla syster Lotta som gett Gunnels föreläsning i julklapp till mig. Tack, Tack!


Gunnel Carlsson

Höstblommor i Aspegrens trädgård

Prästkragen trivs i min trädgård

Höstblommor i Aspegrens trädgård

3 kommentarer:

  1. Javisst var det inspirerande! Jag ska så lite blomfrön nu... K.

    SvaraRadera
  2. Blir det en krokus, eller en fikus?

    SvaraRadera
  3. Fikus förstås, en fikus min vän :-)

    SvaraRadera