måndag 28 december 2009

INGEBORG FÅR PANIK

Ska vi stänga av vattnet i Gård Ingeborg i vinter? Det har vi frågat oss många gånger. Har vi på vattnet måste vi ha på värmen i huset, men ska vi faktiskt elda åt kråkorna under renoveringspausen i vinter? Plötligt en morgon behövde vi inte längre fundera...

Kölden kom. Minus 25 grader och vattenmätaren frös i källaren. Inte en droppe ur kranen. Nu var goda råd dyra. Jag ringer vår gode vän och tusenkonstnär Gson.
- Lugn, jag kommer, säger han.
- Vi värmer upp i källaren så får vi igång vattnet igen.
Så gjorde vi. Sedan tar Gson lunch och jag går upp på vinden för att isolera runt skorstenen. När jag kommer ner tillbaka hör jag hur vattnet forsar i källaren. Jag får panik och ringer Gson.
- Kom fort, PANIK, vattnet forsar ut i källaren!
- LUGN, säger han, det är bara världsligt...

Det blev faktiskt ingen större katastrof. Tack och lov har vi sandbädd under huset så dit sögs allt vatten. Allt ordnades upp, den söndriga mätaren byttes ut, och nu har vi värmeslinga runt rören.
Vi sover lugnt nu även om termometern kryper neråt. Gson har lämnat verktygen i källaren och kommer med kort varsel om det behövs.
Vi är så tacksamma!
Nu eldar vi åt kråkorna ett tag och hoppas på en varm vinter.

Önskar alla en god fortsättning på helgerna!
Mor E.Ingeborg

2 kommentarer:

  1. Kalla vintrar utgör många spänningsmoment, speciellt i gamla gårdar. Det känner jag till från den tiden jag bodde i mitt barndomshem i Larsmo. Hoppas allt lyckas väl för er!
    God fortsättning på det gamla året och ett riktigt gott nytt år till er alla!
    Maggi

    SvaraRadera
  2. Hoppas julen varit toppen för din del. Nästa år måste vi synas mera! Kramar J

    SvaraRadera