torsdag 16 april 2009

VAD SKA VI GÖRA?

- Vad ska vi göra i sommar? frågar ungarna.
- Hm, det finns ju massor att göra i Gård Ingeborg, svarar jag och ser framför mig en mjuk solstol, röd saft med isbitar som trängs i ett glas med parasoll och sugrör. Bredvid mig ligger en inte alltför tjock bok.
Jag inser rätt snabbt att det knappast är en sysselsättning ungarna syftar på. Jag har aldrig sett dem ta siesta i vaket tillstånd dagtid. Jag tar mig en ny funderare.
- Vi kan pyssla och baka, försöker jag.
Det verkar småttingarna inte ha något emot. Men vi kan väl inte baka hela sommaren. Jag inser att vi kommer att behöva program.

Som tur är har sexåringen nyligen lärt sig cykla. Så jag misstänker att det blir några sightseeingturer i Purmo. Om vi lyckas styra upp henne vill säga. Än så länge är vägen inte tillräckligt bred för att hon ska hållas på den. Med ett lyckligt leende använder hon båda körfilerna. Men styret blir rakare och rakare för varje dag. Så vi har hopp inför sommaren.

Förslaget att få inreda ett eget hörn i Gård Ingeborg tycker dottern låter jättekul. Hon ritar kojor och fantastiska fantasikreationer som till och med Martin Timell skulle ha svårt att tillverka. Sonen fattar noll. Vadå inreda? Har han två lastbilar och sin snuttetrasa är han nöjd. Någon hjälp av honom får vi knappast.

Det ska bli en intressant sommar. Den blir säkerligen inte alls som vi tänkt oss. Men jag är säker på att den blir toppen - hur den än blir! Med släkt, nära och kära och kompisar i en enda salig röra...



Baka, ja det ska vi göra. Vi har ju trots allt en bakugn vi måste testa. En boll kommer kanske väl till pass och en god bok är aldrig fel. En del spel och andra föremål för sysselsättning finns redan i Gård Ingeborg. Det gäller bara att hitta dem i bråtet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar