torsdag 27 augusti 2009

BARA STÄNGERNA KVAR

Det ringer frenetiskt i min väska. Moder E. Ingeborgs röst når mitt öra när jag svarar. Orden snubblar över varandra. Jag fnissar när jag hör något om gardinstänger... rea... 50 procent... Moder E. Ingeborg har målat panelen - ett varv - i ändkammaren och under tiden blivit lyrisk över resultatet (alternativt påverkad av målångorna). Nu ska här möbleras i släktgården och inredningsbutiken slumpar bort gardinstänger. Ska vi månne slå till?
- Åh, det blir så fint, så fint. Tänk, snart kan vi inreda huset. Vad tänker vi oss för gardinstänger? kvittrar hon.
Nja, lite kvar har vi allt och det är - om sanningen ska fram - en klar underdrift. Två rum pryds av gamla skivor och tapeter som måste bort, målning i mängd kvarstår, dessutom saknas lister och lite annat jux.

Men jag konstaterar att det är ett måste att kunna visualisera om man ska orka vidare i renoveringskaoset så jag låter moder E. Ingeborg prata vidare om kommande gardiner och dras med i fantasin om hur ljuvligt allt kommer att se ut när det är klart. Efter en stund kommer moder E. Ingeborg dock själv fram till att det trots allt är bäst att avvakta med stängerna. Vi har lite annat att bubbla i innan dess.

Men vi känner att det börjar dra ihop sig. Dagen när vi faktiskt kan börja flytta in möbler närmar sig sakta men säkert. Alla inblandade i projektet har börjat testa gränserna en aning (förutom bror S. som inte skulle kunna bry sig mindre). Vi spänner ögonen i varann, i bästa välmening, när inredning kommer på tal. Moder E. Ingeborg rynkar på näsan när gamla retrokaffekoppar med boll- och randmönster nämns. Hon upplyste också häromdagen att det i hennes värld finns bara två slags tyger. De som är vita och de som pryds av blommönster.
- Lite snävt, säger jag i min tur och himlar med ögonen.
Slaget är ännu inte vunnet. Med två döttrar som älskar 50-60-tal, en aning kitsch och andra roliga mojänger kan det bli knivigt för modern att hålla en snygg och enhetlig stil i släktgården. Får se hur detta slutar ;)

Foto: Johanna Forsman 2009



Panelen har blivit vit i ändkammaren, stockarna ska också få färg så småningom.



Det vackra gamla taket har också fått sig en omgång med vit färg. Flera återstår.



Kakelugnen ska få nya luckor som fyndades på Juthbackamarknaden.

6 kommentarer:

  1. Blir ett spännande drama verkar det som. Jag antar att fortsättning följer som i alla realityserier.
    Kram.
    Maggi

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Det här blir nog en värre coh längre följetång än Dallas.

    SvaraRadera
  4. DU lever! :) Som jag kollat här efter dig.... Roligt att höra att dagen D närmar sig! :) Taklagsfest??? ;)

    SvaraRadera
  5. Hihi, jag sparkar än. Man måste ju jobba lite också, inte bara blogga ;) Ja, håhå, taklagsfest blir det men det hinner nog bli kallt före det. Hur lever livet, vännen! Ska vi ta en promenad nån kväll?

    SvaraRadera
  6. Här är allt bra,förutom att jag dragit på mig en flunssa som heter duga...! Men ut och gå, absolut!!

    SvaraRadera