lördag 27 februari 2016

GAMLA EMMASTOLAR

Efter ett uppehåll på 2 år, har jag igen börjat på restaureringslinjen i Kronoby Folkhögskola. Nu blir det kurs bara en dag i veckan och med mig har jag tre Emmastolar som jag köpt på auktion. Stolarna har tidigare  i något skede blivit omklädda med  rosa tyg, och det arbetet var inte speciellt bra gjort.
Nu har jag "klätt tyget av stolarna" och analyserat modellen och stolbenen. Stolarna är gamla på riktigt och från 1850-talet, tror vi. Det finns många modeller av Emmastolar, men just min modell har jag inte hittat nån bild på någonstans. De är troligen en engelsk variant. Tygdraperingen på ryggstödet har jag inte sett tidigare och inte mina lärare heller. Nu uppstod ett problem för mig, ska jag restaurera stolarna som jag vill ha dem, eller så som de borde restaureras enligt originalskick. Valet är gjort och jag väljer bort tofsar och fransar och pampigt tyg, för att de bättre ska passa hemma hos mig.
Nu är benen förlängda och målade och frambenen har fått mässingshjul. Sadelgjorden är spänd och jag har tur för resåren behöver inte bytas. Arbetet fortsätter nu, lätt är det inte att få tyget att sitta fint, men jag  får kämpa på. Emmastolarna är nog det mest komplicerade restaureringen jag hittils har gett mig in på. Vi har duktiga lärare, så det ska nog gå bra.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar